dax att fimpa den sista

köpte en bok igår
Allen Carr & Bev Aisbett

FÖRSTA HJÄLPEN ATT SLUTA RÖKA

Började läsa den igår, och har läst hela dagen idag. Väldigt bra bok. Är nu inne på det näst sista kapitlet.

Kapitel 1
Så du ville sluta röka?
Klart jag vill vem vill inte, Frågan är ju som sagt är man beredd på det?
Så står det att det finns inga måsten så länge man inte är beredd på det. Det står så himla bra saker som, det är ju verkligen så verkligheten ser ut.
Att ha viljekraft om att sluta röka, men man måste även ha en stor viljekraft till att bli rökare. Plus att man får stå ut med massa saker när man är rökare.

- Dålig hälsa
- Förakt
- Höga kostnader, ungefär runt 2000 kr/månaden
- Isolering
- Skräckrepotage
- Usla framtidsutsikter
Varje gång man försöker bekämpa något blir begäret större.

Kap 2 Fällan
Att bli beronde av tobak är som att drabbas av en besvärjelse.
Den här beroendefällan är både stark & subtil. Man tror att rökning ger en något och man tror att man behöver röka.

Kap 3 Rökningens tvåhövdade monster
Rökmonstret är listigt, den låtsas vara din vän. Rökmonstret består av två separata delar
det stora monstert och det lilla monstret
det stora monstret hjärntvättar dig & övertygar dig om att du behöver röka, och det lilla monstret ger dig begäret. Rökmonstret har total kontroll över ditt liv.
Så bry dig om dig själv tillräckligt mycket för att hjälpa dig själv.

Kap 4 Inga men
Du kan fortsätta att röka tills du fattar. Boken insisterar på att man ska göra det. Så länge man ser på en cigarett som något önskvärt är man fortfarande en rökare.
1948 rökte 82 % av den manliga befolkningen i storbrittanien & idag är det mindre en 25 %. Det är drogen som gör dig beroende inte personligheten. Gör rökningen så att problemen verkligen försvinner? Varför är man så dum att man suger på något sådant livsfarligt? Och den är inte min vän, för vilken vän skulle vilja förgifta mig?
Rökningens verkligenhet
-  Den är inte njutbar
- Den är inte kul
- Den får dig inte att slappna av, den stressar dig
- Den orsakar den stressen du tror du lindrar
- Den lindrar inte tristessen, tvärtom
- Den hjälper dig inte att slapna a, tvärtom
- Du kommer att hantera stressen bättre som ickerökare
- Du behöver inte offra något

Kap 5 Avgrunden

Rädslan skapade av begäret.
Livet är oändligt mycket bättre utan rökning. Att sluta är inte något straff det är rökning som är straffet. Jag kommer få den största belöningen någonsin Frihet. Den enda andledninge till att man tänder en cigg är för att bli av med nikotinabstinensen.

Kap 6 Det fruktansvärda begäret
Cigaretten lindrar inte känslan av tomhet den orsakar den. Monstret kommer att sättas på svältkur
Det kommer förstås inte göra monstret glad, men jag ska vara glad
Man ska tänka så här
Är det inte fantastiskt , Jag behöver inte röka längre
Så vad har rökning gett mig? Jo ingenting

Så nu är jag inne på kap 7
Detta kommer bli den sista cigaretten i mitt liv. Ska kasta dom sista jag har kvar för att annars kommer man tänka att man ska bara ta en, det klarar jag av. Inga problem. Men nu är det slut med detta elände. Jag ska klara detta. Dom pengarna man lagt på detta begär ska läggas i en sparbössa. Så ska jag åka iväg på en resa. Och bara njuta. Så lets go Johanna nu är det slutrökt för alltid. Inte ens feströka. Då tror jag att risken är stor att man faller tillbaka. Denna boken är väldigt bra, man kan köpa den med aftonbladet. För endast 49 kr, Det är det ett ciggpaket kostar. Så lägg dina pengar på denna boken. Och gör dig rökfri.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0